Design to Thrive, geschreven door Tharon W. Howard

by Tycho Vermeulen on October 11, 2010

Design to Thrive is één van de eerste boeken die ik heb gelezen in het kader van mijn afstuderen. Mijn afstuderen draait om het aanpassen en verbeteren van een huidig sociaal netwerk.

Het boek is draait om een model dat RIBS genoemd wordt. RIBS staat voor:
-Remuneration (Vergoeding)
-Influence (Invloed)
-Belonging (Toebehoren)
-Significance (Betekenis)

Het boek begint ermee dat de technologie die gebruikt wordt om een community tot stand te brengen niet bepalend is voor het succes, er komt meer bij kijken dan een slick platform.
Het is volgens Tharon W. Howard het niet mogelijk om één format te bedenken dat voor elke community toe te passen is, elke community heeft een eigen doelgroep en een eigen doel.
Daarom moet het ontwerpen van elke community als aparte case aangepakt worden. RIBS geeft enkele handvaten voor succes op de lange termijn.

Remuneration
“Individuals will not become members of a social network unless there is a clear benefit for doing so.”
Mensen op internet zijn vaak lui en verwend, het moet de bezoekers heel gemakkelijk gemaakt worden. Bezoekers beoordelen vooral op ‘experience’, net als in een restaurant betaal je niet alleen voor het voedsel dat je krijgt, maar vooral voor de hele beleving. Voor communities geldt hetzelfde, geef de leden een waardevolle beleving.

Influence
Een gebruiker moet de omgeving naar zijn eigen hand kunnen zetten, het moet persoonlijk kunnen worden gemaakt. Dit kan met bijvoorbeeld een avatar of een profielgebonden emoticon. Een gebruiker moet zich waardevol voelen, als zijn bijdrage niet erkend of gewaardeerd wordt zal hij snel weg zijn. Daarom is het belangrijk dat mensen voelen dat ze deel uitmaken van de gemeenschap en ook gehoord worden.

Belonging
Het is van belang dat leden zich onderling met elkaar verbonden voelen. Dit kan mogelijk door bijvoorbeeld eisen te stellen aan het lid worden, of een symbool creëren waarmee de leden zich verbonden voelen. Een voorbeeld zijn de guild van het spel World of Warcraft waar karakters met een symbool van hun guild lopen en zich daardoor met andere verbonden voelen en dit roept vaak een gevoel van trots en toewijding op.

Significance
In dit hoofdstuk wordt vooral ingegaan op de paradox van exclusiviteit.
Exclusiviteit kan leiden tot een meer aanzien en commitment binnen een community, maar het kan ook juist tegengesteld werken en potentiële waardevolle leden buiten sluiten. Door het gevoel te creëren van exclusiviteit voelen leden zich meer gewaardeerd en voelen ze eerder dat het werk dat zij in de community steken ook beloond wordt.

Conclusie
Het boek geeft een aantal concrete praktische tips bij het ontwerpen of verbeteren van een community, het RIBS model is naar mijn mening een waardevolle manier om een community of netwerk te analyseren. De onderverdeling van de onderwerpen sluit ik mij bij aan, maar ik vraag mij nog wel persoonlijk af of dit de hele lading dekt. Of dit werkelijk alle richtlijnen die het succes bepalen, ik geloof dat er namelijk meer bij komt kijken dan het RIBS model en dat het huidige model een deel kan uitmaken van een groter geheel dat wel een hele community bedekt.

Het boek is te koop op bol.com via deze link.

3 comments

het is belonging neit beloning
Bovenin staat dus de fout,

Gr, ALEX

by lala on May 2, 2013 at 1:40 pm. Reply #

het niet is niet! HAHA

by lala on May 2, 2013 at 1:41 pm. Reply #

Thanks Alex, de tekst is gelijk aangepast.

by Tycho Vermeulen on May 2, 2013 at 1:52 pm. Reply #

Leave your comment

Required.

Required. Not published.

If you have one.